|
|
DS/ID |
D-modellen var et nybrud, som lige fra starten i 1956 havde ting som stort set aldrig havde set dagens lys før og ihvertfald ikke været samlet i en og samme bil. Listen er utrolig, og omfatter ting som den dag i dag stadig er unikke: Hydrauliksystemet som driver affjedring, bremser, styretøj, gearskifte, kobling, et gearskiftesystem med tabsfri enkeltpladekobling, men ingen koblingspedal, kompositmaterialer, karrosseridele i aluminium, skivebremser, tændingssystem uden strømfordeler, noget nær ideel styretøjsgeometri og frem for alt forhjulstræk.
Et D-model arrangement d. 14/7-2011
D-model ambulancer har kørt i Danmark for Sikringstjenesten, Det Hvide Redningskorps.
En af disse er i dag udstillet på Teknisk Museum i Helsingør.
Fra 7. ICCCR i Loreley i 1987.
Fra 7. ICCCR i Loreley i 1987.
Fra 7. ICCCR i Loreley i 1987.
Fra 7. ICCCR i Loreley i 1987.
Fra 7. ICCCR i Loreley i 1987.
Fra 7. ICCCR i Loreley i 1987.
Fra 7. ICCCR i Loreley i 1987.
Fra 7. ICCCR i Loreley i 1987.
Min egen DS20 fra 1969.
Når jeg var på bilferie i Sydeuropa i 1980'erne, kunne man ofte
se et vrag af en Traction stå bag ved en tankstation eller i det
inderste hjørne af en garage. Nu om dage er det D-modellerne
der har den rolle - og de er såmænd også snart væk.
Billedet er taget af Helga David i omegnen af Lissabon i juni 2015.
...og i juli 2019 står de der stadig. Stedet heddder Concavada.
...og føljetonen fortsætter, her juli 2024
Trafik i Paris, 1965.
Og her, 21 år senere, i oktober 1986, har en D-model fået en
parkeringsbøde midt på Champs-Elysées
En D-model anhænger. Et stykke fint hjemmesløjd, formodentlig nok
uden hydropneumatisk affjedring. Jeg er ikke helt klar over hvem, der har
foræret mig billedet eller hvor det er taget.
I USA og Canada blev D-modellerne solgt til og med årgang 1972.
De skulle ændres på en række områder for at
blive godkendt. Det mest synlige var
Lucas-lygterne som skulle være anbragt på en flade vinkelret
på kørselsretningen, der
betød at ikke blot var f.eks. blinklysene anderledes, men der
var også fremstillet en sokkel i poleret aluminium, de kunne sidde
på.
Set i Winnipeg i august 2010.