CKC Autoteknik logo
  Reservedele   Dokumentation   Bilerne   Om CKC   English   Français Dele   Dok   Biler   Om   En   Fr

Modellerne før Traction Avant

Det hele startede i 1919 hvor André Citroën etablerede Europas første samlebånd for biler.

I 1919-1921 produceredes ca. 24.000 eksemplarer af type A (også kaldet 10HP). Her set i Citroëns "conservatoire" i 1992, hvor det stadig befandt sig i en parkeringskælder i det centrale Paris.

Med modelår 1922 blev type A afløst af B2 (stadig 10HP), i starten stadig med 3 gæller i motorhjælmen, men fra modelår 1923 med 16 gæller som disse fra La Ferté-Vidame i 2019.

Her B2 i "Normande"-karrosserivarianten - også fotograferet i "conservatoire" i 1992.

...og her i luksus-versionen B2 Caddy.

Fra modelår 1922 blev programmet suppleret med 5CV (også kaldet 5HP). 5CV hed i fabrikkens betegnelse type C (for de allerførste udgaver), ellers C2, og den fik i lighed med B2 fik 16 gæller fra modelår 1923. I forhold til type A og B2 er 5CV til at kende på at chassiset er så kort at der ikke er plads til en bagdør. Her en 5CV fra 9. ICCCR i Herning august 1992.

En 5CV (her kaldet type C, men hvis den er fra 1923 må det nødvendigvis dreje sig om en C2), der vistnok er den eneste Citroën i Sommers Automobil Museum. Set i maj 2021.

Med modelår 1924 kom der cabriolet-versioner med tre pladser af både B2 og C2, som bestod i at passagersådet var rykket bagud, og på den ledige plads havde man så placeret et mere simpelt klapsåde. Her er en sådan 5CV model set i La Ferté-Vidame 2019.

Modelår 1925 bragte en teknisk opgradering af 5CV til en ny version, kaldet C3, med køleventilator og nye større "Confort"-dæk 715 x 115 (som også kom på de øvrige modeller B2 og B10). 1925 var også året som bragte en ny og ikonisk karrosserivariant af 5CV cabriolet: "Trèfle" eller "kløverblad" fordi de tre sæder nu var ens og bagsædet nu rykket ind i midten. Set på udstillingen i La Ferté-Vidame i 2019.

Produktionen af 5CV ophørte i foråret 1926.

B10 var den første "tout acier" model, hvor karrosseriet var bygget udelukkende i sammensvejset stålplade og ikke som tidligere i asketræ beklædt med stålplade. Den har jeg ikke lige noget billede af.

B12 var kun på modelprogrammet i modelåret 1926. Det gik (også) stærkt i de år. B12, B14 og B15 kan kendes fra tidligere modeller på fjedrene, der stikker lidt længere frem end forhjulene. De to basale karrosserimodeller var lavet udelukkende i stål - altså uden karrosserielementer i asketræ som det ellers var vanligt i hele bilindustrien, og den blev derfor markedsført som "tout acier" eller som det hed på dansk: "Den nye Stål-Citroën". Dette er B14 som er kendelig på at den har 8 gæller - set i La Ferté-Vidame i 2019.

Citroën lavede også traktorer i 1920'erne. Denne nuser sag var udstilet i La Ferté-Vidame 2019.

C4 var på programmet 1928-34. Set i La Ferté-Vidame 2019.

På Aalholm Slot var der i mange år en biludstilling som bl.a. omfattede denne ikke just nænsomt restaurerede model, der ser ud til at være baseret på C4. Her fotograferet i februar 1988.

Denne cabriolet ser ud til at være en C4, genkendelig på den lodrette køler uden vulst foroven. Nogle af luxus-karrosserierne havde klapper i stedet for de mange små gæller. Her set i "conservatoire"-parkeringskælderen i 1992.

Endnu et billede fra "conservatoire" i 1992: To C4 og en Rosalie. I 1932 introduceredes Rosalie-modellerne 8-10-15. I 1934 fik Rosalie et faclift, kaldet NH for Nouvel Habillage, med bl.a. skrå kølergrill som denne her.

Nogle af nyttebils-varianterne af Rosalie havde smalle ventilationsgæller som denne her, der ligeledes var at se i La Ferté-Vidame i 2019.