CKC Autoteknik logo
  Reservedele   Dokumentation   Bilerne   Om CKC   English   Français Dele   Dok   Biler   Om   En   Fr

"Rayons" - opdeling af reservedelsekspeditionen

Siden før krigen var Citroëns reservedelsekspedition delt op i sektioner - kaldet "rayons", altså "hylder" på lageret. Jeg gætter på at dette kun har haft relevans i Frankrig, så når vi alligevel bruger energi på det her, er det mest for blot at forstå også dette aspekt af reservedelskatalogerne.

Disse "rayons" havde hver sine bestillingsformularer, således at lageret kunne opdeles - måske endda i hver sine bygninger, som så kunne specialiseres i f.eks. store og tunge emner, der måske krævede særligt udstyr til håndtering (vogne, kraner etc), eller måske emner, der krævede renlighed såsom indtræksdele. De forskellige "Rayons" svarede endda til at der i nogle reservedelskataloger var særlige sektioner med hver sin farve.

I Tractionkataloget no. 420 fra 1959 og T23-kataloget no. 419 fra 1961 kan man observere rayons I, II, III, IV, VI samt "store dele":

RayonTyper dele
I (Gule blade)Motor, gearkasse, transmission, kobling, håndbremse
II (Hvide blade)Fortøj, bagtøj, drivaksler, styretøj, bremser, pedaler
III (Grønne blade) Benzinsystem, kølesystem, udstødning, motorophæng, elsystem, værktøj, generelle standdarddele
IV (Rosa blade)Karrosseridele, ruder, sæder, indtræk
VIPakninger, lejer
Store deleStore samlede dele, karrosserier, cylindre, skærme

Dette er altså aktuelt i kataloger, hvor hovedparten af delene er nummereret efter systemet med 3-6 cifre.

Efter krigen blev dette suppleret af nummersystemet hvor hvor numrene starter med modelbogstavet, A, H osv. Her brugte man ikke denne inddeling, på nær dem, der hørte til Rayon VI. Det skulle egentlig være en simplificering, men forklaringen i kataloget (f.eks. katalog 446 om A-modeller) er endt med at blive mere indviklet: For dele med modelbogstav først, skulle man lave tre bestillingssedler: Dele, der hører til rayon VI, store samlede dele og en tredie med alle andre. Men da disse biler også havde dele med numre fra den gamle serie, skulle man fordele dem på op til 6 sedler (som hidtil).

I nummerorden-kataloget no. 424 fra 1967 kan man observere at ekspeditionen af alle dele er blevet simplificeret til nu kun at foregå i tre grupper: Alle dele i en fælles gruppe uden rayon-angivelse, bortset fra rayon VI og en ny rayon X, som også ser ud til at indeholde samme slags dele som rayon VI: skiver, pakninger etc.

Det ser altså ud til at der foregik en simplicifering frem mod 1971, hvor de hidtidige reservedelsnumre på 3-6 cifre helt udgik og blev erstattet af andre nummerserier således som man kan se i artiklen om dette.

En anden inddeling, der også ser ud til at være baseret på organisationen af reservedelsekspeditionen fremfor hvor delen hører til på bilerne, fremkom i nogle få år (1971-74) efter at dette system ophørte. Som man kan læse i artiklen om reservedelsgrupperne, blev de næste opdelinger baseret på hvor delen hører til på bilerne.