CKC Autoteknik logo
  Reservedele   Dokumentation   Bilerne   Om CKC   English   Français Dele   Dok   Biler   Om   En   Fr

PR/ORGA-numre

Undervejs i en bilmodels levetid sker det ofte at en del bliver erstattet af en anden. Den slags ændringer sker ikke altid lige når modelåret skifter eller en ny variant af modellen introduceres. Når man så skal finde den rigtige reservedel, kan der være behov for at angive hvornår præcis en del er skiftet ud og hvornår præcis i forhold til dette, den konkrete bil er produceret. Her er en oversigt over hvordan det har set ud i reservedelskatalogerne og en opskrift på hvordan man kan tidsbestemme nogle (men ikke alle) af bilerne.

Skilledatoer og tidsangivelser i reservedelskatalogerne

I 1920'erne var der ikke tidsangivelser i katalogerne. Det kunne se ud som om en model ikke blev ændret spor, når produktionen først var gået i gang. Det er lige i André Citroëns ånd: standardisering, forenkling, serieproduktion. Behovet var måske heller ikke så stort for ændringer undervejs, når man tager i betragtning at nye modeller kom til hvert 2.-3. år.

Alligevel er der nok sket ændringer undervejs, for på den tid skulle en reservedelsbestilling altid ske med anførelse af model og stelnummer. Formålet med det kan selvfølgelig have været at fange evt. fejlbestillinger og måske at lave statistik over variationer i kvaliteten af komponenter over tid, men det kan måske også tænkes at enkelte dele som blev ændret over tid beholdt deres nummer, og reservedelsekspeditionen så drog omsorg for at sende ny eller gammel variant alt efter stelnummeret. Denne sidste teori kan måske virke "langt ude" men det er altså også underligt at der ikke er en eneste ændring at finde over tid i samtlige de reservedelskataloger fra 1920'erne jeg har kunnet få adgang til.

Her er et eksempel fra Citroëns store samlekatalog 1919-1928 hvor det beskrives i indledningen hvordan man skal udfærdige en reservedelsbestilling. Det er obligatorisk at medsende chassisnummer og motornummer.

I løbet af 1930'erne kommer der ved sjældne lejligheder ændringstidspunkter i katalogerne, men hyppigst som hele tekstafsnit, hvor tidsangivelsen fremgår af overskriften. Skilletidspunktet er i dette eksempel (fra katalog 393 fra 1939) endda så upræcist som hele to måneder.

Senere blev man generelt mere præcise. Her har man faktisk en dato (15. november 1939) i katalog 438 fra 1950, hvor inderskærmene foran til en Traction har skiftet facon.


Ellers var det mest almindelige efter krigen og langt op i 1980'erne at tidspunkter blev angivet som en måned. Hvor i måneden ændringen så faktisk gælder fra, er ikke rigtigt angivet, så der må formodes at være usikkerhed om det.

Hvad skal man så gøre hvis ens bil er fra den pågældende måned? Jeg kender ikke andet svar end at se hvad der er monteret på bilen. Eksemplet er fra Ami-kataloget 486 fra 1969.


Med katalog 562 fra 1969 indførte man nye pil-symboler for "indtil" og "fra", men usikkerheden om hvorvidt det er "indtil og med" eller "fra og med" eller det er et sted midt imellem, består fortsat. Virkeligheden er nok at der ikke var helt tilstrækkelige løbende data om produktionens mange små bufferlagre af de forskellige dele til at gøre det mere nøjagtigt.


Fra midt i 1970'erne skiftede pilene facon til en trekant ► som var placeret foran månedsangivelsen for at angive "indtil" og efter månedsangivelsen for at angive "fra". Her er et eksempel fra 2CV-katalog 659 fra 1975.

Usikkerheden om hvornår i den pågældende måned, ændringen faktisk er sket, betstår fortsat.


Fra midt i 1981 begynder Citroën med en ny tidsangivelse: De såkaldte PR-numre, hvor hver enkelt dag har sit eget nummer. Det er nærmere behandlet i det følgende afsnit i denne artikel. Med PR-numrene kunne man angive ændringer med en nøjagtighed helt ned på den dag hvor ændringen skete, og samtidig indførte man den praksis at "indtil" betyder "indtil og med", samtidig med at "fra" betyder "fra og med".

Jeg har først set PR-numre i GSA-kataloget CAT001182 fra 08/81, men dette eksempel er fra 2CV-kataloget MIC001115 fra 1984, som er udvalgt fordi det viser flere ting: Gearkassen 95 574 075 blev brugt til og med PR-nummer 1917 og erstattet af 95 571 133 den følgende dag, der har PR-nummer 1918. Hvis man ellers ved hvilket PR-nummer bilen har, er der altså ikke længere nogen usikkerhed om hvorvidt den ene eller den anden type er monteret. Desuden kan man se at indførelsen af PR-numre langt fra har været konsekvent. For det første konverterede man rimeligt nok ikke datoer i fortiden til PR-numre, men ofte heller ikke datoer efter indførelsen af PR-numrene. I eksemplet her ser man at den gamle gearkasse fortsatte med at blive monteret på biler med centrifugalkobling fra og med PR-nummer 1918 (som er d. 8/2-82) til 7/83 (altså juli 83).


Fra en gang i første halvdel af 1990'erne skifter PR-numre (numéros PR) navn til at hedde ORGA-numre, og i katalogerne bliver der sat et stort O foran numrene, givetvis for at man kan kende dem fra andre typer numre. PR-nummeret 5105 bliver så skrevet som O 5105, som man kan se i dette eksempel i AX-kataloget MIC00262A fra 1998.


Det er langt fra alle tidsangivelser efter indførelsen af PR-numre, der foregår med brug af PR-numre. Det er et rimeligt gæt at det langt fra var alle produktionslinier, der var tilstrækkeligt detailstyrede til at man havde den slags data. F.eks. indeholder resevedelskataloget for C35 fra 1998 ikke spor af PR-numre.

PR/ORGA-numre

For at få en mere præcis angivelse af tidspunkter for ændringer end år og måned, fandt man omkring 1980 på det såkaldte PR-nummer. PR står for Pièces de Rechange, og der er altså tale om et nummer, der bruges til at angive reservedelsændringer i forhold til produktionstidspunktet.

PR-nummeret er et firecifret (nu om dage femcifret) tal, der er kortere at skrive end at skrive datoen på sædvanlig form. Angivelsen ►1666 betyder "indtil og med PR-nummer 1666", medens 1667► betyder "fra og med PR-nummer 1667". På et tidspunkt i 1990'erne skifter PR-numrene navn til ORGA-numre. Det er formodentlig en mere sprogneutral betegnelse, da "organ" genkendes på de europæiske "hovedsprog" som Citroëns reservedelskataloger udkommer på.

I tabellen herunder er angivet det første PR/ORGA-nummer i hver produktionsmåned.

MånedÅrstal
  198019811982198319841985198619871988198919901991199219931994199519961997199819992000200120022003
Januar 114915151880224526102976334137064071443748025167553258986263662869937359772480898454882091859550
Februar 118015461911227626413007337237374102446848335198556359296294665970247390775581208485885192139581
Marts 120915741939230426703035340037654131449648615226559259576322668770537418778381488514887992449609
April 124016051970233527013066343137964162452748925257562359886353671870847448781481798545891092749640
Maj 127016352000236527313096346138264192455749225287565360186383674871147479784482098575894093059670
Juni 130116662031239627623127349238574223458849535318568460496414677971457509787582408606897193359701
Juli 133116962061242627923157352238874253461849835348571460796444680971757540790582708636900193669731
August 136217272092245728233188355339184284464950145379574561106475684072067571793683018667903293979762
September139317582123248828543219358439494315468050455410577661416506687172377602796783328698906394279793
Oktober 142317882153251828843249361439794345471050755440580661716536690172677632799783628728909394589823
November145418192184254929153280364540104376474151065471583762026567693272987663802883938759912494889854
December148418492214257929453310367540404406477151365501586762326597696273287693805884238789915495199884

Min teori er at man tilsyneladende er startet med nummer 1001 mandag d. 6. august 1979, og så er man ellers fortsat derfra med at tælle nummeret en op for hver eneste dag - også selvom om det er weekend, helligdag eller skuddag. Det ser ud som om man er begyndt at forsyne bilerne med PR-numre i løbet af modelåret 1980 og det tidligste PR-nummer jeg endnu har fundet reference til, er 1605 i kataloget MIC001117, svarende til 1. april 1981.

Man kan også selv regne det ud her:

 

Tidsangivelser på bilerne

Når man skal afgøre hvornår en Citroën er produceret, har den klassiske metode været at se på chassisnummeret. Andre gode citroënister - især Jens Møller Nicolaisen og Gert Bue Larsen - har imidlertid forsket i dette felt, og fundet ud af at det langt fra er en præcis metode, med mindre man har adgang til produktionsprotokollerne. De var i en periode tilgængelige i Citroëns conservatoire i Aulnay, men nu om dage befinder de sig i PSA-koncernens nye "superarkiv" på Hérimoncourt-afdelingen, der ligger ved Sochaux i Østfrankrig, hvor de nu kun er tilgængelige for de dér ansatte (suk!). Selv med adgang til disse produktionsprotokoller kan der være yderligere unøjagtigheder, som bl.a. kommer af at samlefabrikker som den i Sydhavnsgade ikke altid satte stelnumrene i bilerne fortløbende.

Den eneste mulighed for tiden er at lave en forespørgsel til fabrikken om en enkelt konkret bil ad gangen mod et gebyr således som det bl.a. er nødvendigt hvis man har en importbil uden papirer som man vil indregistrere. Ved sådan en forespørgsel kan man få oplyst produktionsåret, men ikke altid datoen.

Men ellers har den almindeligt tilgængelige metode bestået i at orientere sig i de lister med chassisnumre, som Citroën har udsendt - typisk i tekniske cirkulærer. Dette blev i 1959 opsummeret i manual 425 - Mémento Technique - som man kan se en side fra herunder. Men igen en advarsel: oplysningerne heri har (iflg. Jens Møller Nicolaisen) vist sig at være behæftet med en del fejl og mangler. Vi er mange, der ser frem til den bog han planlægger at udgive om dette interessante emne om forhåbentlig ikke så lang tid.

Her er et andet eksempel fra et teknisk cirklære (Note Technique no. 47) fra november 1972, hvor man (i kolonne 4) kan se hvad de første stelnumre i årgang 73 er for de forskellige modeller.

I løbet af 1970'erne blev nogle af modellerne forsynet med en lille rund plade (i stil med en 2-krone med hul i) som er popnittet på torpedopladen eller et tilsvarende sted, typisk ved siden af en tilsvarende plade, der angav farvenummeret. På denne lille plade stod så årgangen, f.eks. AM 79. AM er en forkortelse for année modèle - altså årsmodel.

Da man tilsyneladende havde brug for en mere detaljeret angivelse af modellens produktionstidspunkt i forbindelse med tekniske ændringer af modellerne, indførte man det såkaldte PR-nummer, der er nærmere forklaret ovenfor i denne artikel.

PR-nummeret begyndte at blive stemplet i bilerne omkring 1980, måske først i 1981. Informationer fra alle jer, der læser dette, med eksempler på PR-numre eller mangel på samme gennem hele denne periode, vil blive meget værdsat.

Nummeret er typisk stemplet med maling på torpedoen (eller et tilsvarende sted) sammen med farvekoden. Tallene er ca. 3 cm høje og leder nærmest tanken hen på et kartoffelstempel. På biler, der er malet i en mørk farve er de typisk beige, medens de typisk er lavet med sort maling, hvis bilen har en lys farve.

Det er ofte ikke helt let at se PR-nummeret for rustbeskyttelse, rust, snavs og ælde. Her på en 2CV fra 1986.
Numero PR sur 2CV

Generelt er stemplet med PR/ORGA-nummeret placeret et sted hvor det er beskyttet mod vind og vejr, på en inderskærm under motorhjælmen eller på en stolpe, som man kan se i den følgende tabel, hvor en del af oplysningerne er taget fra en webside lavet af Jint Nijman. Senere, en gang i sidste halvdel af 1990'erne, blev malings-stemplet erstattet af et trykt klistermærke.

ModelPlacering af PR/ORGA-nummer
2CV og DyaneForoven på torpedopladen, i højre side i kørselsretningen
BerlingoPå fjederkonsollen i højre side
BXForan venstre fordør på dørstolpen.
C5Foran venstre fordør på dørstolpen.
CXPå venste inderskærm - typisk gemt under noget ledningsnet
EvasionLige foran den forreste venstre inderskærm.
GSAPå højre inderskærm - senere på torpedopladen ved siden af sikringsboksen
SaxoPå højre fjederkonsol
XantiaPå torpedopladen lige ved den højre forreste affjedringsgaskugle. På dette sted står farvekoden, og med lidt mindre tegn oven over findes PR/ORGA-nummeret.
XsaraPå højre fjederkonsol.
XMForan venstre fordør på dørstolpen.
Alle andrePå A-stolpen i venstre side, inderskærmen under motorhjælmen eller evt. på torpedopladen et sted.

Fra en gang i 1994 er der foruden PR/ORGA-nummeret også en kode på to tegn lige ved siden af dette, som angiver i hvilken fabrik bilen er samlet. Dette er samlet i tabellen herunder (igen med data væsentligst fra Jint Nijman):

KodeFabrikLand
81Poissy Frankrig
CAAulnay sous Bois Frankrig
CJRennes la Janais Frankrig
FLMangualde Portugal
FVVigo Spanien
U4Dangel (4-hjulstræk) Frankrig
U6Sevel Sud Italien
U7Heuliez (nogle Breaks, AX + Saxo-Electrique) Frankrig
U9Sevel Nord, Valenciennes Frankrig

På billedet til højre som stammer fra dørstolpen på en C5, kan man se at ORGA-nummeret er 09073, svarende til 11. september 2001 og at den er samlet på Rennes-la-Janais fabrikken.

Hvad tallet i den næste linie betyder, har Gert Bue Larsen forsket sig frem til en meget overbevisende teori for. Det første ciffer ser ud til at være nummeret på den produktionslinie/samlebånd bilen er samlet på og de næste fire cifre er bilens nummer i rækken af producerede biler på det samlebånd den pågældende dag. Dette "sekvensnummer" starter forfra med 1 hver eneste morgen.

I eksemplet her skal tallet 10478 i så fald læses 1 0478, og det betyder at bilen er samlet på samlebånd nummer 1, og at den på dette samlebånd er nummer 0478 som er produceret den dag. Der er observeret sekvensnumre fra 0001 og op til i hvert fald 0726. Det kan synes som mange biler på en dag, men hvis den samlede produktion på fabrikken i Rennes er ca. 340.000 biler om året, kan det faktisk godt passe at tælleren bliver nulstillet hver morgen.

Endelig er der favekoden EYT (som er den metallic-grå farve gris orageux), som er efterfulgt af C**. Vi har en teori om at C** har noget med lakfabrikanten at gøre, men det kræver mere forskning at få det bekræftet.

"Italiensk" tidsregning

Særligt for C25 er der også en anden tidsregning i spil. I kataloget MIC00224A fra 1995 er der dels de klassiske tidsangivelser med måned og år og der er de sædvanlige fire-cifrede ORGA-numre. Men samtidig er der nogle tidsangivelser bestående af O plus 5-6 cifre, som er alt for høje til at være sædvanlige ORGA-numre. Det kan man se i dette eksempel, hvor alle tre typer tidsangivelser findes på samme side, heriblandt nummeret O 172000, der efter almindelig PR/ORGA-tidsregning ville være i år 2447.


Man kunne så få den tanke at Sevel Sud fabrikken i Italien kører med en anden tidsregning som måske er startet med 10000 på en anden dato, og stadig talt en op pr. dag, men det modbevises af et eksempel som det her, hvor numrene strækker sig fra 121750 til 587273.

En anden teori kunne være at der refereres til stelnumre, men det modbevises af at der også findes 5-cifrede tidsangvelser af denne type, f.eks. 73500, der hverken kan være et 6-cifret stelnummer eller et af de sædvanlige ORGA-numre på fire eller fem cifre.

Der er altså tale om en særlig "italiensk" tidsregning. Hvis nogen har ideer til hvordan man dekoder den, hører jeg meget gerne om det.