CKC Autoteknik logo
  Reservedele   Dokumentation   Bilerne   Om CKC   English   Français Dele   Dok   Biler   Om   En   Fr

Andre interessante biler

Rivalen til 2CV i 60'erne og 70'erne var Renault 4L. Her fra Frankrig i 1990.

Creully juli 2007.

Min personlige smilebåndsfavorit inden for dansk bilproduktion er Hope Whisper. Bilen der kørte lige ind i barrieren på premieredagen.

Et mere seriøst bud på en dansk elbil er denne Kewet, der i hvertfald er super-cute (udtales Kewet). Produceres fortsat i en opdateret version i Norge, nu under navnet Buddy. Set på DTU i august 2004.

Mini'en havde selv en hel række nyskabelser og skabte også en klasse af biler for sig selv: Sporty og kompakt på samme tid

Men selv en Mini kan bruges som nyttekøretøj. Her en hundebil set i Aberystwyth september 1980.

Renault Espace kunne jo ikke ruste, men mange af dem er alligevel endt med at se lidt trætte ud som gamle. Set ved Port Grimaud på den franske riviera i 2013.

Peugeot 203 - en af de biler, der definerede sin tid. Set i Creuse i Frankrig i 2013.

TAM - en Jugoslavisk, senere Slovensk, fabrik hvor mangeartede små og store lastbiler og busser blev fremstillet 1947-1996. Kroatien, juli 2012.

Selvom vi altid tror at Citroën kom først med alle originaliteter og nyskabelser, må vi indrømme at Belphégor var ikke den første lastbil, der prøvede den idé med at lave ruder hvor man kunne se hjørnerne af bilen. Denne meget originale kreation, en Morris FG, havde det allerede fra 1959. Set på Øster Farimagsgade juni 2003.

NSU Ro80 delte motor med GS Birotor. Ypres juli 2016.

Hvor Méhari er arabisk navn for en dromedar, skulle "Moke" angiveligt være noget arabisk dialekt for et æsel. Mini Moke appellerer lidt til samme målgruppe som Méhari, men kom faktisk frem allerede i 1964. Jeg synes nu stadig en dromedar er en opgradering i forhold til et æsel... Port-Cros juli 2016.

Baseret på Citroëns FAF-koncept lavede græske Namco denne model: Citroën Pony. Set i Thessaloniki juli 1988.

...sammesteds en Politi-Pony

Renault Rodéo 4 - også en bil i Méhari-segmentet. Baseret på Renault 4L. Den kom (som traditionen byder hvad angår nyskabelser) et par år efter Méhari (og FAF), i 1970. Touët-sur-Var juli 2006.

Da Citroën stoppede produktionen af Méhari, fik firmaet Teilhol, der hidtil havde fremstillet Rodéo, den gode idé at lave en bil baseret på A-model mekanik: Teilhol Tangara, som blev fremstillet fra 1987 til 1990, hvor man ikke længere kunne få en A-model platform fra Citroën. Her set til CCC i La Ferté-Vidame 2019.

Endnu et køretøj i dette segment. Hvad hedder sådan en? Den ser lidt ud som om den kunne være baseret på Peugeot P4/Mercedes G. Hjælp! Set i Bédoin juli 2006.

SAAB Sonett set ved Kivik i juli 2005.

En anden bil med glasfiberkarrosseri er denne Citroën Bijou, der blev fremstillet 1959-64 i Slough, udelukkende til det britiske marked, og angiveligt kun i sølle 207 eksemplarer. På dette eksemplar fra La Ferté-Vidame i 2019 var glasfiberdelene bragt i langt bedre pasform end de nogensinde havde været fra fabrikken.


Citroën Berlingo First med et 270-350 grader varmt batteri. Til præsentation hos Citroën Danmark i december 2009.

En ægte Citrobishi. Citroën C-Zero (som er en Mitsubishi i-MiEV med andre klistermærker på) med en rækkevidde der i tests kun nåede til 80km. Det var ikke nemt at lave en overbevisende elbil i 2009. Ikke engang for Mitsubishi.

Også hestevogne kan have skivebremser. Set i Tallinn juni 2019.