CKC Autoteknik logo
  Reservedele   Dokumentation   Bilerne   Om CKC   English   Français Dele   Dok   Biler   Om   En   Fr

Modellerne før Traction Avant

Det hele startede i 1919 hvor André Citroën etablerede Europas første samlebånd for biler.

I 1919-1921 produceredes ca. 24.000 eksemplarer af type A. Her set i Citroëns "conservatoire" i 1992, hvor det stadig befandt sig i en parkeringskælder i det centrale Paris.

I 1921 blev type A afløst af B2, her i "Normande"-karrosserivarianten - også fotograferet i "conservatoire" i 1992.

...og her i luksus-versionen B2 Caddy.

Fra 1923 blev programmet suppleret med 5CV, der bl.a. fandtes med det såkaldte "kløverblad"-karrosseri, der hed således fordi det havde tre sæder. Set på udstillingen i La Ferté-Vidame i 2019.

5CV hed i fabrikkens betegnelse type C (for de allerførste udgaver), ellers C2 som har to sæder og endelig er der C3, kaldet trefle/kløverblad. I forhold til type A og B2 er 5CV/C/C2/C3 til at kende på at chassiset er så kort at der ikke er plads til en bagdør. Set i La Ferté-Vidame i 2019.
Endnu en 5CV fra 9. ICCCR i Herning august 1992.
En 5CV (her kaldet type C), der vistnok er den eneste Citroën i Sommers Automobil Museum. Set i maj 2021.

B12 var kun på modelprogrammet 1925-27. Det gik (også) stærkt i de år. B12, B14 og B15 kan kendes fra tidligere modeller på fjedrene, der stikker lidt længere frem end forhjulene. De to basale karrosserimodeller var lavet udelukkende i stål - altså uden karrosserielementer i asketræ som det ellers var vanligt i hele bilindustrien, og den blev derfor markedsført som "tout acier" eller som det hed på dansk: "Den nye Stål-Citroën".


Citroën lavede også traktorer i 1920'erne. Denne nuser sag var udstilet i La Ferté-Vidame 2019.

C4 var på programmet 1928-34. Set i La Ferté-Vidame 2019.

På Aalholm Slot var der i mange år en biludstilling som bl.a. omfattede denne ikke just nænsomt restaurerede model, der ser ud til at være baseret på C4. Her fotograferet i februar 1988.

Denne cabriolet ser ud til at være en C4, genkendelig på den lodrette køler uden vulst foroven. Nogle af luxus-karrosserierne havde klapper i stedet for de mange små gæller. Her set i "conservatoire"-parkeringskælderen i 1992.

Endnu et billede fra "conservatoire" i 1992: To C4 og en Rosalie. I 1932 introduceredes Rosalie-modellerne 8-10-15. I 1934 fik Rosalie et faclift, kaldet NH for Nouvel Habillage, med bl.a. skrå kølergrill som denne her.

Nogle af nyttebils-varianterne af Rosalie havde smalle ventilationsgæller som denne her, der ligeledes var at se i La Ferté-Vidame i 2019.