CKC Autoteknik logo
  Reservedele   Dokumentation   Bilerne   Om CKC   English   Français Dele   Dok   Biler   Om   En   Fr

 Gevind på skruer og møtrikker m.v.

For alle os, der restaurerer Citroëner fra 60'erne og 70'erne er den ændring, der skete med gevind og nøglevidder omkring 1970 et noget miskendt fænomen.

Ifølge et fransk cirkulære ("note technique") til forhandlerne fra Citroën-fabrikkerne fra den 11. maj 1970 brugte man før den tid en (essentielt set) fransk norm for gevind, der hed SIM (Système International Modifié). Denne blev erstattet af den nu brugte (essentielt set tyske) ISO (International Standardization Organization) norm.

I tabellen herunder kan man se de to normer.

DiameterSIMISO
Stigning Nøglevidde Stigning Nøglevidde
Skruer Møtrikker Skruer Møtrikker
3mm0,60mm5mm0,50mm5,5mm
4mm0,75mm7mm7mm0,70mm7mm7mm
5mm0,75mm8mm8mm0,80mm8mm8mm
6mm10mm10mm10mm10mm
7mm12mm12mm11mm11mm
8mm14mm14mm13mm13mm
9mm14mm14mm14mm14mm
10mm17mm17mm17mm17mm
12mm19mm21mm19mm19mm
14mm21mm23mm22mm22mm
16mm26mm24mm
18mm29mm27mm
20mm32mm30mm
 

ISO-normen er her gengivet efter det omtalte cirkulære, men man ser ofte afvigelser i praksis, f.eks. har 10mm skruer og møtrikker ofte 16mm nøglevidde i stedet for 17mm, som de burde have ifølge tabellen.

Disse ændringer oplever man vel oftest når man arbejder med 7mm skruer og møtrikker på en Citroën fra 60'erne, hvor de oprindelige har 12mm nøglevidde, medens alle dem, der er skiftet ud senere, har nøglevidde 11mm. Det gør som regel ingen forskel at nyt og gammelt bruges i flæng, andet end at man skal have begge størrelser nøgler i brug.

En mere farlig og mindre åbenlys ændring er imidlertid forskellen i stigning på 5mm gevind. Hvis man ikke tænker over det, og bruger nye 5mm skruer til f.eks. at fastgøre trekantstykkerne på en 2CV eller underfronten pÃ¥ en D-model, kan man ødelægge gevindet i de mø:trikker, der er svejset i bilen. Skruerne går underlig stramt, og når man indser sin fadæse er det svært at rettet op på.