CKC Autoteknik logo
  Spare parts   Documentation   The cars   About CKC   Dansk   Français Parts   Docs   Cars   About   Da   Fr

Vehicle group codes

There was a time when the references of most Citroën spare parts (except nuts and bolt and other generic parts) had had references starting with letters related indicating the model, the part was originally intended for. For instance AM 961 3, which is an Ami windscreen.

With the appearance of other number series, for instance numbers 5 000 000 or ZC 9000 000 U, from around 1970, it was not possible to see anymore which model or group of organs, the part belonged to. In order to serve this need, Citroën (in their spare parts catalogues, price lists etc.) gave the spare part numbers a prefix denoting the model and spare parts group. When ordering the parts, still the original number only should be quoted, but in catalogues, price lists and not least on the labels on the parts themselves, this group prefix was included. This helped (and still helps) anyone working with Citroën spare parts to see immediately where a given spare part fits.

The group code consists of a number (usually 1-9), denoting what part of the car (or what group of organs, as it is called in French) the part belongs to. This is followed by one or two letters, denoting what car model the part was originally intended for. A particular spare part can, however, be re-used on other parts of a car or on other models, but the first time the part entered the catalogue, it got this group code. This is not completely static, though, as there are numerous examples where a spare part changes group code over time.

Herunder er der oversigter over koder for de forskellige modelgrupper.

De gamle modelgrupper, der blev brugt i 70'erne med kun et bogstav, er anført i denne (muligvis ufuldstændige) tabel.

ModelbogstavModel
A2CV/alle A-modeller
BC35
CAmi Super
DDS/ID
EAmi8
FAmi Break
GGS
HHY/HZ
IVisa
JMéhari
KAK
LCX
MAmi
NN/NY ("Belphégor")
PP ("Belphégor")
QM35
RLN
SSM
TAlle modeller (tous types)
U2CV varevogn (AU)
WCX Break
XGS Birotor
YDyane
Z2CV med 425cc motor og frem

Man ser at næsten alle bogstaver er brugt. Det ser ud som om de modeller, der eksisterede ved systemets indførelse i 1970 er blevet tildelt et bogstav med relation til de hidtidige modelbetegnelser: A for 2CV, D for D-modeller, G for GS, H for H/HZ/HY, K for AK, M for Ami=AM, N og P for Belphégor, S for SM, U for AU, Y for Dyane=AY og Z for AZ. Derefter ser det med en vis tilnærmelse ud som om man bare har taget det næste ledige bogstav.

Mellem N og P er O tydeligvis sprunget over for ikke at blive forvekslet med et tal, og det eneste "ledige" bogstav er derfor V. Det bringer os så til det store spørgsmål: Er der endnu en model, som eksisterede på dette tidspunkt som ikke er med i listen, men som burde være det? Oplagte kandidater er C180K/C350K. Alle observationer om dette modtages gerne.

De nye modelgrupper, der anvendes den dag i dag er som følger. Det er i nogle tilfælde de samme bogstaver, som bruges om modellerne i andre sammenhænge (reservedelsnumre med bogstaver, stelnumre, støbenumre etc), men det varierer fra sammenhæng til sammenhæng, og denne liste er derfor (højst) korrekt i sammenhæng med reservedelspræfix.

ModelbogstaverModel
AA2CV før 1960/alle A-modeller
ABAmi Break
AKAK
ALM35
AMAmi
ASAmi Super
AT2CV 4x4
AUAU og AZU
AW2CV Sahara
AYDyane (og Mehari)
AZ2CV efter 1960
BFC35
CAMehari
CDAcadiane
DADS/ID
DBDS/ID Break
EBBerlingo
FBXantia Break
FLXantia
GXGS
GYGSA
GZGS Birotor
HAHZ/HY
MACX
MBCX Break
NAZX
NBZX Break
PAXsara
PBXsara Break
RBLN/LNA
SAAmi Super Break, nu Saxo
SMSM
TAAxel
TROltcit (Rumænsk Axel)
TTAlle modeller (tous types)
UPEvasion
UTC25
UUJumpy
VDVisa
VUC15
WAC5
WBC5 Break
XBBX
XCBX Break
XUJumper
XXBX 4x4
YAXM
YBXM Break
ZAAX

Et eksempel på en oversigt over de fleste af disse grupper i et reservedelskatalog fra 1987.

Ud over disse modelkoder for selve bilerne, har Citroën også fra ca. september 1997 indført såkaldte reservedelstypekoder. De bruges til at inddele alle de andre dele, såsom tilbehør og alle de dele, der ikke hører til en bestemt model.

TypekodeReservedelstype
AJA-model tilbehør
BJC35 tilbehør
EJBerlingo tilbehør
FJXantia tilbehør
KJBX tilbehør
MJCX tilbehør
NJZX tilbehør
JJC25 tilbehør
PJXsara tilbehør
RJEvasion tilbehør
SJSaxo tilbehør
UJJumpy tilbehør
VJC15 tilbehør
XJJumper tilbehør
YJXM tilbehør
ZJAX tilbehør
STStandard tilbehør
S1Farver RM
S2Farver AKZO
S3Farver PPG
S5Farver Herberts
S7Farver Dupont-Nemours
SDDiv. standard tilbehør
SXTilbehør til andre mærker
A0Ikke-specifikt tilbehør
A1Tilbehør: Bagagebærer, slæbetov m.v.
A5Tilbehør: Elektronisk udstyr
A6Tilbehør: Tyverialarm
A7Tilbehør: Lydanlæg
A8Tilbehør: Reklameartikler
B0Værktøj OAV
B1Værktøj CPR
B2Produkter "Image Boutique"
B3Produkter som ikke hører til "Image Boutique"
B7Produkter: LR
B8Produkter: Batterier
LAVN formularer (Voitures neuves/Nye biler)
LBVO formularer (Voitures d'occassion/Brugte biler)
LCAPV formularer
LDVPA formularer
LEMikrofilm reservedele
LFKataloger reservedele
LGCD-ROM med reservedele
LHPlakater
LKSalgskataloger
LLSalgsbrochurer
LNSalgstavler, nye biler (PLV VN)
LPSalgstavler, brugte biler (PLV VO)
LQSalgstavler, leasing (PLV LQ)

Kilden til denne tabel er noget intern Citroën-dokumentation. Det er oversat efter bedste evne, men jeg kan ikke regne ud hvad CPR, OAV, APV og VPA betyder.

I øvrigt skal man huske på at der brugt mange sæt af forkortelser til de forskellige modeller. Disse sæt af forkortelser minder om hinanden, men de er alligevel forskellige:

Hvis man ud fra en kilde f.eks. tænker at nu har man forstået forskellen på AM og AMB eller på D og DT, så må man sige at det afhænger meget af hvilken kontekst koden kommer fra.

Tag f.eks. en Ami8. Den er blevet solgt som Ami8, men har i de første reservedelskataloger modelbetegnelsen AM 3 (eller i de forskellige versioner med stor bagklap AMB 3, AMF 3 eller AMC 3). I kataloger fra 70'erne har reservedele til den modelkoden E (eller F) og derefter modelkoden AM (eller AB). Reservedele, først fremstillet til den kan starte med bogstaverne AM, AMB, AMF, AMN og AMU, foruden de senere reservedele, i nummerserien 5 000 000. En komplicerende faktor er også at medens Ami6 og Ami8 havde hver sine modelkoder i 1970'erne (hhv. M og E), bliver AM den fælles kode for de to i 1980'erne. I de franske typegodkendelser har en Ami8 den officielle typebetegnelse (kaldet "code mines") "AM série JA" (for break-versioner hhv. JB og JC) og Citroëns såkaldte garantitypebetegnelse er AMB, JA, JB eller JC alt efter hvilken model, der er tale om.

Andre eksempler er 2CV varevognen, der oprindeligt hed AU, senere AZU og AK. Den har i 70'erne modelkoden U i reservedelskataloger, men reservedele, der starter med U har (normalt) intet at gøre med denne model. Alle kender modellen AX, der blev produceret 1986-98, men de reservedele fra omkring 1969, der starter med bogstaverne AX har intet med modellen AX at gøre. Modellen AX har modeltypekoden ZA, men reservedele, der starter med ZA hører typisk til en C35.

Det er tilsvarende kompliceret for de fleste af de andre modeller. Når man siger at en model passer til en bestemt kode, er det altså af helt afgørende betydning også at sige hvilken tid og sammenhæng, der er tale om.

Sidst, men ikke mindst, skal man altid huske at bevare sin sunde fornuft. Se f.eks. denne etiket på et udstødningsrør:

Umiddelbart tænker man at modelkoden DV må være en D-model, men den findes ikke i tabellen ovenfor. Er det mon en særligt sjælden ID ambu safari break commerciale i militærudgave til eksotiske eksportmarkeder? Man bliver forvirret af at der faktisk findes D-model reservedelsnumre som starter med DV. Men nej - det er bare et kedeligt udstødningsrør til en Visa, som retteligt skulle have modelkoden 6VD i stedet for 6DV. Et andet eksemplar af delen på mit lager har denne etiket uden fejlen:

Af alt dette kan man slutte at disse reservedelsetiketter nok ikke er trykt direkte ud fra en computer som slår delen op i en database, men at der har været tale om en mere manuel proces.